Renada Laura Portet
Nom de ploma de Renada-Laura Calmon Ouillet, nascuda a Sant Pau de Fenollet (Catalunya del nord, estat francès). Llicenciada en Lletres i Llengües romàniques a Montpeller. Ultra el treball de professora, escriptora investigadora, col·labora en periòdics i en revistes d'investigació lingüística amb recerques i estudis l'onomàstica. Renada Laura Portet conrea d'ençà d'anys amb excel.lència diverses vies literàries. De l'assaig al teatre, de la poesia a la prosa. I, altra vegada, l'autora nostra veu el seu front cenyit de llorer, guardonada amb el Ramon Juncosa de narracions curtes 2004, pel recull "Una dona t'escriu". Pel conjunt de seva obra i les seves valuoses aportacions a la toponímia rossellonesa ha estat condecorada, també el 2004, amb la Creu de Sant Jordi, de les mans mateixes del President de la Generalitat de Catalunya.
Jocs de convit 1976
Els noms de lloc del Rosselló 1981
Castell negre Premi Víctor Català 1981
Toponòmia Rossellonesa 1983
L'escletxa 1986
Renada Laura Portet és un cas atípic en el nostre paisatge literari nord català. No tan sols perquè conrea amb èxit diferents vessants, gairebé antagònics de la creació : la investigació i la ficció, sinó també perquè, agosarada, s'endinsa en dominis poc tocats pels escriptors nostrats, com ara: la sexualitat i l'erotisme.

Em sembla simptomàtic que sigui ella, una dona i l'escriptora rebel de "Castell negre" i de "L'escletxa" que ens doni aquest recull - el primer del gènere -. de "Lettera amorosa", on s'escorre el feixuc "no-dit" de l'escriptura.

Tot i sent obra de ficció cisallada el seu llibre agafa un toc subversiu que, és cert, escandalitzarà tots els qui pensen que la literatura és cosa només de flors i d'ocells mai de flabiols i de citares.

Jaume Queralt
Una ombra anomeda oblit 1992

El Cant de la Sibil.la poema 1995

 

Una dona t'escriu

és el títol senzill, obvi i nogensmenys impertinent de la seva obra. Consta amb quinze texts de cinc a deu pàgines, historietes o sainets, ventures que l'autora alça a un molt alt nivell de dignitat estilística. Tretes, es podria dir, de la mina no sempre planera o aurífera del cada dia social, professional, familiar o intim. Del cada dia, o del record, i també de la ficció fantasiosa. Es poden llegir en continuació o per separat. Dic llegir ... texts d'avui i uns quants més ... « primerencs » : L'ós i aquesta Cantata per a una cigala queca. Els panellets d'amor i aquesta Senyoreta Elvira. L' ordinador amb cap de poma verda [de la poma al poema, quanta distància ?] i aquests Ulls clars com aigua de neu ... No, no és pas res ! Llegiu.

Llavors es felicitarà l'autora per la seva tria de ternes i la mestrança amb la qual encerta portar-los a terme, i se l'obsequiarà també, i sobretot, per fer-ho amb aquesta llengua viva que no lluerteja ni rumbeja, que fidelment serveix una ètica de veritat.

El plaer d'escriure. El plaer de contar amb aquesta prosa talment personal, talment inquieta, desabrigada de tants tòpics amb els quars alguns, aquí i allà, es fan una tarja fàcil i com ode en el món de l'edició.

Premi Ramon Juncosa de narracions curtes d'Òmnium Cultural Catalunya Nord 2004

Jaume Querait

Rigau Rigaud

Tres mesos abans de l'annexió del Rosselló a França, naixia a Perpinyà un tal Hyacintho Rigau que havia d'esdevenir el gran pintor del «Segle de Lluís XIV». «Francès nou», doncs, ja en nèixer (tot i que batejat en català a la Seu), heus ací que, de cop i volta, el Rigau passava de súbdit del fofo Felip IV d'ESpanya a súbdit del resplendent Rei Sol de França i, per cert, fou determinant en la seua carrera aquest canvi que féu d'ell un perfecte botifler... afrancesat, retratista predilecte d'uns reis radicalment anticatalans: Lluís XIV, que va prohibir l'ús de la llengua catalana en tots els documenta fins els familiars, i el seu nét: Felip V d'Espanya que, tan aviat va pujar al tron, va tancar totes les Universitats catalanes de l'Estat espanyol. Tot i això, resseguir la vida d'aquest pintor serà immegir-nos en la societat cortesana del brillant «segle XVII francès» i primera meitat del Segle de les Hums. Hi descobrirem que tot el que lluu no és or i que, sota la capa deis afaits perfumats, bateguen uns cors rosegats pel corc del poder, de l'ambició, de la cobdícia, de la luxúria, celats els vicis amb una hipocresia incommensurable. I així bailen, riuen, copulen i s'emmetzinen les belles favorites, els sodomites, els cardenals i tota la colla dels bastards reials, dels quals els talents indeniables del nostre pintor com a retratista ens han proporcionat un testimoni històric, inapreciable i insubstituible. Sense perdó.

 
 
|
|
|
|
|
|
|
|
|